Sivut

keskiviikko 20. kesäkuuta 2012

Purkeissa pölisee - Lisäravinteet pt. 1

Nyt tehdään lisäravinteista asiaa. Tässä urheilutoiminnan ohessa on tulleet tutuksi jos jonkimoiset jauhot ja pillerit. Nyt avaan teille salaisen arkkuni ja paljastan että mitä ”mömmöjä” sitä tulee nautittua.

Palautusjuoma. Tuo bodarin armoitettu nautintoaine. Itse nautiskelen jokaisen treenin jälkeen Self omninutritionin Active whey gaineria 48g ja Micro active wheyta 20g eli yhteensä 68g. Sharp. Punnitsen joka kerta. Suklaan ja minttusuklaan makuista, paha paha makeutusainekin siellä mutta annan sen itselleni anteeksi. Treenin jälkeen on hyvä nauttia myös hiilaria, siksi hiilihydraattipitoista gaineria ja heraa (että saadaan suhteet kohdilleen) eikä pelkkää heraa. Palautuminen on nopeampaa, ja vältetään katabolinen (lihasta hajottava) tila elimistössä. Eihän me kataboliaa haluta, eihän?

Minttusuklaa
STEVIALLA makeutettu heraisolaatti

Palkkariin sekoittelen myös l-glutamiinia, kreatiini monohydraattia ja himalajan ruususuolaa.

”Glutamiini on aminohappo, jolla on tärkeä tehtävä mm. immuunipuolustuksen ylläpidossa.” Eli treenin jälkeen glutamiinia, sillä kovan treenin jälkeen immuunipuolustus heikkenee hetkellisesti. Nappaan naamariin myös 500mg c-vitamiinia.

”Kreatiinin käyttö suurentaa lihasten kreatiini- ja kreatiinifosfaattipitoisuutta, mikä johtaa tehostuneeseen energiantuottoon lyhytkestoisissa kovatehoisissa suorituksissa. Kreatiinin käytön voimaharjoitteluun yhditettynä on todettu johtavan suurempaan maksimivoimaan, parempaan sarjakestävyyteen ja lisääntyneeseen rasvattoman kudoksen massaan sekä lihasten poikkipinta-alaan. ”

Kreatiinimonohydraatti
L-Glutamiini






Aamuisin tulee juotua BCAA-jauhetta veden kera (palkkarissa ne on jo valmiina).

Makuna blue rasberry, on hyvää. Ja sinistä.

”Haaraketjuiset aminohapot (branched chain amino acids, hence the name BCAA)eli leusiini, isoleusiini ja valiini. Haaraketjuisia aminohappoja käytetään energiaksi liikunnan aikana enemmän kuin useimpia muita aminohappoja ja ne ovat varsin tärkeitä urheilijoille.”

Osan aterioiden proteiinista korvaan rahanpuutteen vuoksi Self Omninutritionin Micro active wheyllä. Sitä vetelen lounaalla 20g ja päivällisellä 30g, vettä sekaan ja avot. Kana ja raejuusto on niin pirun kallista että nyt on opiskelijan venytettävä penniä.

”Liikunta ja etenkin kova fyysinen harjoittelu kilpa- ja huippu-urheilussa lisää proteiinin tarvetta, joten urheilijan proteiinin tarve ja suositukset ovat suurempia kuin vastaavat ei-urheilijan tarpeet ja suositukset. Proteiinin kokonaissaantimääräksi voidaan urheilijalle suositella noin. 2,0g painokiloa kohden.”

Treenilatari. Käytössä on Driven Sportsin Craze!. Todellakin toimii ja sisältää kaikkea olennaista.  Latariin laitan joukkoon l-leusiinia, beta-alaniinia ja  vähän kreatiini monohydraattia.
Craze sisältää joukon erilaisia ainesosia jotka parantavat vireystilaa, estävät lihasten happamoitumista ja lisäävät rasvavarastojen käyttöä energianlähteenä. Lisää tästä tuotteesta löytyy täältä.

KREISIII!!
Nämon hyviä nämä

”Lihasten karnosiinipitoisuutta suurentamalla voidaan hidastaa pH:n alenemista ja mahdollisesti jatkaa urheilusuoritusta pidempään. Karnosiini toimii lihaksissa happo-emästasapainon säätelijänä. Beeta-alaniinilla voidaan lisätä lihasten karnosiinipitoisuutta lähes yhtä tehokkaasti kuin karnosiinilla. Beeta-alaniini on useissa tutkimuksissa parantanut suorituskykyä lyhyissä ja keskipitkissä suorituksissa.”

”Leusiini on välttämätön aminohappo, joka on aminohapoista tärkeimmässä roolissa lihasten proteiinisynteesin translaation aloituksen säätelyssä ja sitä kautta myös lisäämisessä. Lihas käyttää leusiinia myös jonkin verran energiantuotossa. Leusiinilla saattaa olla lisäksi positiivinen rooli kehon rasvojen vähennyksessä.”

Tässä on siis kaikki jauhot mitä tällä hetkellä on käytössä. Kohta saan uuden treenilatarin testiin, niin raportoin siitä myöhemmin. Ja nyt äiti (ja kaikki muutkin lapsistaan huolestuneet äidit) jos luet tätä niin nää ei oo niitä "soijaproteiinihormoneja" (joita ei ole edes olemassa) mistä menee kuulemma pönttö aivan sekasin kun niitä käyttää (eräiden äitien kahvihuonekeskustelusta kuultua, kun poika kantoi ekan Fastin herapussin kotiin). Samoja ravintoaineita, joita useimpia saa ihan tavallisesta ruoastakin.

Lainausmerkeissä olevien "väitteiden" lähde: Lääkkeet ja lisäravinteet urheilussa- kirja, kirjoittanut Alaranta, Hulmi, Mikkonen, Rossi & Mero, 2007.

Käsittelen erikseen toisessa postauksessa käyttämäni tablettimuotoiset ravintolisät.

-Mari

1 kommentti:

HYMYILE! Koska olet upea :)