Sivut

keskiviikko 6. kesäkuuta 2012

Ruokailu on suoritus, ei nautinto


Joitakin varmaan kiinostaa, että mitä se ”potari” oikeen syö. Tää homma ei oo mitään tähtitiedettä. Siltikin salilla hyvin monet rimpuilee isot hauiksen kuvat silmissä, syö päin sanonko mitä, ja ihmettelee miksi mitään ei tapahdu. Kaikki mikä voi kasvaa, tarvitsee ravintoa kasvaakseen. Tää on yksinkertaisempaa kuin luulettekaan. Siis helppoa kuin heinänteko. Jos osaa tehdä heinää.

Jos halutaan kasvattaa lihasta, ei saa pelätä hiilareita. Eikä kaloreita. Nyt on lihatalkoot käynnissä, eikä painon pudottaminen oiken käy yksiin sen kanssa. Tosin siltikin kaikki menee puntarin kautta suuhun, ja tämän teen siksi, etten vahingossakaan söisi LIIAN VÄHÄN. Useimmiten perisynti on nimittäin se, ettei syödä tarpeeksi. Usein juuri miehet luulevat syövänsä enemmän kuin riittävästi. Kun aletaan ruotimaan ruokailuja, on monesti selvinnyt että jopa minä syön enemmän kuin perusjulli, joka haluaa kasvattaa tykkejä. En ihmettele ettei salilla hikoilu tuota tulosta.

Tässä mun tämänhetkinen ruokavalio:

Aamupala: 70g kaurahiutaleita (kuivapaino), niistä keitetty puuro jossa seassa chia-siemenistä tehtyä geeliä, vähäkalorista mehukeittoa ja 120g sekapakastemarjoja (otan kaikki marjat aina illalla sulamaan erillisiin purkkeihin).

Kaksi kokonaista kananmunaa ja 3 kananmunanvalkuaista (keitän illalla munat valmiiksi). Kuppi kahvia maidolla, pillerit (monivitamiini, d-vitamiini, kalcium, vihreätee ja maca) ja BCAA-jauhe. Joku litra vettä kyytipojaksi. 

Potarin aamueväät
Välipala: banaani

Lounas: treenipäivänä n. 120g täysjyväriisiä (kuivapaino, keitettynä n. 300g), n.80g broilerin fileeleikettä (kypsää, raakapaino 100g), 20g heraa veteen sekoitettuna, 180g sekapakastevihanneksia, tomaatti ja kurkkua. Tämän ison aterian syön n. 1-1,5h palautusjuoman jälkeen, eli jos menen illalla reenaamaan, niin tämä vaihtaa päivällisen kanssa paikkaa. Sovellan ruokailuja aina sen mukaan miten treenaan, esim. en syö pähkinöitä juuri ennen tai välittömästi treenin jälkeen, vaan jaan ne päivän muille aterioille.

Lepopäivänä muuten sama mutta 40g täysjyväriisiä (kuivapaino, keitettynä 100g).

Lounasta/Päivällistä

Välipala 1: 250g maitorahkaa + 120g sekapakastemarjoja, 12g maustamattomia cashewpähkinöitä

Välipala 2: 250g maitorahkaa + 120g sekapakastemarjoja, 13g maustamattomia cashewpähkinöitä

Nam nam

Päivällinen: treenipäivänä 30g heraa veteen sekoitettuna, 120g sekapakastemarjoja, 70g täysjyväriisiä (kuivapaino, keitettynä 175g), tomaatti ja kurkkua.

Lepopäivinä muuten sama mutta 90g täysjyväriisiä (kuivapaino, keitettynä 220g).

Treenin jälkeiset hiilarit, kuva ei kerro koko totuutta keon koosta

Iltapala: 5 kananmunanvalkuaista (keitettynä), 4 kpl omega 3 + magnesium ja sinkki
Päivittäin juon ainakin 3-4 litraa vettä. Käytän myös aamupuurossa ja palautusjuomassa sekä kananmunien kanssa himalajan ruususuolaa.

Treenipäivinä vielä palautusjuoma heti jumpan jälkeen josta myöhemmin lisää tekeillä olevassa lisäravinnepostauksessa. Olikohan tää nyt tarpeeksi sekavaa? Toivottavasti saitte juonesta kiinni!

Uunissa tehtyä kanaa, fileet punnittu raakana
Munnii

Pari pahkinaa, maustamattomia tietty
Sitä oikeeta suolaa

Ihan perusruokaa siis, mikä ehkä tuli joillekin yllätyksenä.  Niinkuin sanoin, ei mitään tähtitiedettä. Tosin nää hommat ei tullu mullekaan synnyinlahjana, siksi hommasin itseni hyvään ja osaavaan valmennukseen. Ruokarytmin noudattaminen on elintärkeää, eikä riitä että sillon tällön syödään puhtaasti. Olen syönyt nyt melkein vuoden päivät samaa settiä päivästä toiseen, toki välillä käyden ulkona syömässä tms kun ei tässä tällä hetkellä millään dietillä olla. Tää homma kuitenkin vaatii tiettyihin rutiineihin sitoutumista, jotta voi kehittyä optimaalisesti. Mun eväitä on ihmetelty niin monta kertaa ja sitä, miten jaksan syödä samaa ruokaa päivästä toiseen. Jaksan, koska en halua että satojen tuntien työ salilla menee hukkaan.

Kuulostaa varmaan yksitoikkoiselta? En oo koskaan ollut mikään kulinaristi ja nautiskelija, joten ”kaavoihin kangistuminen” on mulle mielekkäämpää kuin joka päivä miettiä että mitähän sitä tänään söisi. Rutiinit ohjaa mun suht täyteen tungettua päivärytmiä ihan kivasti, koska ainakin ruoan suhteen voi heittää aivot narikkaan. Ruokailu on mulle enempi vain suoritus siinä missä vessassakäyntikin. Eikä tää ole mulle mitään pakkopullaa. En tekisi tätä jos en oikeasti haluaisi. Kukaan ei pakota, ei velvoita, ei odota. Koko homman ydin on se että jaksaa toistaa samoja asioita satoja ja taas satoja kertoja. Laihtuminen on helppoa; syöt vähemmän kuin kulutat. Lihasta ei saa kuin tekemällä, ja sen eteen pitää nähdä vaivaa.

Tässä lajissa kokonaisuus ratkaisee. Parhaiten ei kehity se, joka pelkästään treenaa kovaa. Eikä se, joka pelkästään syö oikein. Kärkkäästi voisin jakaa palikat näin: treeni on 100%, toiset 100% muodostuu pyhästä kolminaisuudesta ruokailu/lepo/lihashuolto. Unohtuiko joku? Ainiin. Kypärä. Kondiksessa oleva psyyke on elinehto tämän edellämainitun kombon toiminnan takaamiseksi. Helppoa? Ei pidäkään olla. Jos tää olis helppoa, kaikki olis lihaksikkaita ja rasvattomassa kunnossa ympäri vuoden.

Mietityttääkö joku juttu/haluatko tietää lisää? KYSY! Kommentoi siis rohkeasti, tai laita sähköpostia.

Ps. Muista tsekkaa blogi vielä illalla, luvassa on toinen päivitys.

2 kommenttia:

  1. HEI!! Mitä rasvoja käytät? suosittelisitko ''kaikkeen'' neitsytkookosöljyä?

    t.potari2 ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! :) Ja sori että kesti vastata! Käytän itse soijalesitiiniä, kookosöljyä, kananmunia, omega-3, välillä avokadoa ja pähkinöitä :)

      Poista

HYMYILE! Koska olet upea :)