Sivut

sunnuntai 8. heinäkuuta 2012

Pillerinpyörittäjä pt. 1, aamu"lääkkeet"

Nyt olisi aika esitellä kaikki nappulat mitä tulee vedettyä naamariin. Ja niitähän riittää! Siksi olen jakanut tämän opuksen kahteen osaan. Kukaan ei olis jaksanut lukea koko tarinaa kerralla kuitenkaan.

Aamulla menee yhteensä neljä tablettia (monivitamiini, kalsium, vihreä tee ja d-vitamiini), treenin jälkeen yksi (c-vitamiini) ja illalla yhdeksän (4kpl omega 3, sinkki, magnesium, 2kpl kollageenia ja nivel plus). Ja kyllä, mulla on dosetti mihin oon valmistellut koko viikon pillerit lukuunottamatta kollageeneja ja nivel plussaa, koska ne ei mahtunu. Helpottaa jälleen elämää tämä järjestely. Ah kuinka rakastankaan järjestystä ja organisointia. KAKS SANAA: RUTIINIT (ehheh). Lisäksi käytän MSM-jauhetta (aamulla 1tl, n. 0,5dl vettä sekaan ja kurkusta alas).

Monivitamiinista en edes viitsi kirjoittaa sen kummempia, kaikki varmaan ymmärtää miksi sitä syödään.

Monivitamiini
Kalsiumsitraatti

” Kalsium on luuston keskeinen rakennusaine. Kalsiumilla on myös monia muita tärkeitä tehtäviä elimistössä. Se toimii kaikissa soluissa keskeisenä viestinvälittäjänä, säätelee monia entsyymireaktioita ja sähköisten impulssien välittymistä hermostossa sekä lihasten supistumista. Kalsiumia tarvitaan myös veren hyytymistapahtumassa. Orgaanisista kalsiumyhdisteitä kalsiumsitraatti liukenee ja ionisoituu neutraalissakin pH:ssa. Hapottomasta mahasta kärsivillä kalsiumsitraatti imeytyy 10 kertaa paremmin kuin kalsiumkarbonaatti.”

” D-vitamiinia on vaikea saada riittävästi ravinnosta. Luonnollista D3-vitamiinia on elintarvikkeista merkittävästi vain kalassa. Ruuan vitaminoinnista huolimatta D-vitamiinivalmisteiden käyttöä suositellaan, jos ravinto ei koostu vähintään puolesta litrasta vitaminoitua maitoa päivittäin, vitaminoiduista rasvalevitteistä ja kalasta ainakin kahdesti viikossa. D-vitamiinin myrkyllisyyttä pelkäävien on hyvä tietää, että annos 2 000 KY (50 mikrogrammaa) päivässä on kuvattu aikuisen turvalliseksi D-vitamiinin annokseksi. Uusimpien tietojen perusteella tätäkin suurempi annos (5 000 KY, 125 mikrog) on turvallinen ja joskus tarpeen.”

Vahva D-vitamiini (5000IU on 250 mikrogrammaa)
C-vitamiini 1000mg

” C-vitamiini parantaa raudan imeytymistä suolesta sekä vaikuttaa elimistön aineenvaihduntaan. C-vitamiini on välttämätön hampaiden, luuston ja pienten verisuonten muodostumiselle ja toiminnalle.”

Huh. Nämä väitteet ovat peräisin erinäisistä nettilähteistä, kuten valtakunnallinen terveyskirjasto (Duodecim), apteekkien sivut jne.

Vihreä tee kapseleita syön siksi, että mulle tulee siitä hyvä mieli. Vihreä tee toimii antioksidanttina ja kiihdyttää aineenvaihduntaa, eli sillä voi olla vaikutusta myös rasvavarastojen hyödyntämisessä energiaksi. Omalla kohdallani peräänkuulutan eniten ehkä placebovaikutusta tämän pillerin kohdalla. Näistä kun ei mitään haittaakaan ole. Kannattaa hommata sellaisia joissa on mahdollisimman suuri katekiinipitoisuus. Noissa Now Foodsin kapseleissa on 80% katekiineja.

"Vihreän teen merkittävimmät terveysvaikutukset johtuvat sen katekiineista. Katekiinit kuuluvat flavonoideihin ja ovat vihreän teen yleisin polyfenoliryhmä. Vihreän teen tärkein katekiini on epigallokatekiinigallaatti (EGCG)."
Teetä purkista
MSM-jauhe


” MSM (metyyli sulfonyyli metaani, tai dimetyylisulfoni) on orgaaninen rikki, joka on ihmiskehossa luonnostaan esiintyvä yhdiste. MSM on välttämätön aine ihmisen ravinnossa.. Sitä on kehon jokaisesta solussa ja se on rakenteellisesti ja toiminnallisesti tärkeä osa 150 yhdisteessä, mukaan lukien hormonit, entsyymit, vasta-aineet ja antioksidantit. MSM:n sisältämää rikkiä on lihaksissa, ihossa, luissa, hiuksissa ja kynsissä. MSM:ää tavataan verestä, ja sitä on noin 0.2 % aikuisen ihmisen painosta. Nautittuna MSM tuottaa tarpeellisen välttämättömän rikkiannoksen moniin kehon yhdisteisiin.

Rikki on välttämätön osa kehon monissa eri yhdisteissä ja toiminnoissa, ja myös tarpeellinen kollageenin, immunoglobuliinin ja entsyymien valmistuksessa. Mitä rikki tekee kehossa? Huolehtii solukalvojen joustavuudesta ja läpäisykyvystä, edistäen ravinteiden ja kuona-aineiden vapaampaa kulkua, varmistaa sidekudoksen terveyden ja kollageenin muodostumisen, tuottaa keholle raaka-ainetta sen luodessa uusia soluja, korjatessa ja uusiessa vahingoittuneita kudoksia ja elimiä, on mukana energian tuotannossa, osana insuliinin tuotannossa ja edellytys normaalin hiilihydraattiaineenvaihdunnan kannalta. ”

Nyt taas äiti siellä kauhistelee että voi voi minkä määrän kaikenlaisia juttuja se naamaansa pistää mutta never been better (äiti älä ota pahalla tiedän että ymmärrät näitten päälle)! Mielummin näitä ku siideriä ja pizzaa. Paljon ja kovaa treenaavalla ihmisellä elimistö kuluttaa sen verran paljon erinäisiä ravinteita että luulenpa näistä olevan enemmän hyötyä kuin haittaa. Monen mielestä veden juontikin on vaarallista, mutta viinalla lotraaminen joka viikonloppu ei thunnu mishään! Ei vielä. Ja varokaa sitä vettä, voi tulla vesimyrkytys (jos huuhtelet elektrolyyttitasapainon ihan perseelleen juomalla 10 litraa päivässä syömättä mitään)...

Näistä vitamiinien määristä on kyllä otettu selvää että kuinka paljon on turvallista nauttia. Suositukset vitamiinien saanneista ovat Suomessa liian alhaiset, joten jos purkissa lukee että 200% päivän saantisuosituksesta  niin se ei välttämättä pidä paikkaansa. Kannattaa tutkiskella asioita ja etsiä tietoa verkosta luotettavilta sivustoilta. Tässäpä oli "aamulääkkeet", "iltalääkkeet" esittelyssä myöhemmin. 

-Mari

3 kommenttia:

  1. thumbs up sistah!
    en tosin itse saisi noita koskaan alas :S

    VastaaPoista
  2. Olen itsekin miettinyt noita vihreä tee -tabuja. Toimis varmaan mullakin juurikin (ainakin) sellaisena placebona. ;) Kun ei tule vihreää teetäkään kitattua juoman muodossa.
    Yllättävästi noita pillereitä kertyy, vaikka olis vaan "muutama pakollinen". Mullakin on kalsiumia, d-vitamiinia, omega 3, sinkki ja tällä hetkellä on myös biotiinikuuri menossa ja betakaroteeneja popsin nyt kesällä. Talvella taas tulee syötyä monivitamiinia tjv.

    Sellainen dosetti ois hyvä. Vanhuksista monet ei millään siirtyisi dosetin käyttöön (mitä nyt tämä on tuttua omasta ja miehen suvusta) kun se on vanhuuden merkki, mutta mulle se ois enemmän kuin tervetullut apu arkeen. :DD

    VastaaPoista
  3. Marmu: Joo en itsekään aluks tajunnu kuinka monta niitä menee päivässä, mutta tosiaan äkkiä kertyy kun oikeen hifistelee! :D

    Mulla on sellanen fitnesstukusta aikoinaan kaupanpäällisenä saatu star nutritionin lokerikko missä on seitsemän lokeroa niin saa hyvin viikon pillerit sinne! Joo perus aamu- ja iltalääkkeet dosetissa on on vanhuuden merkki, pitäs vielä kirjottaa niihin päivät ni ei mee sekasin ;) Hemmetin kätevä. Ei tarvii joka purkista erikseen kaivaa.

    Miija: 6 tablettia menee helposti samaan aikaan kurkusta alas! Jos ei niin sitten yksitellen ;)

    VastaaPoista

HYMYILE! Koska olet upea :)