Sivut

maanantai 25. elokuuta 2014

Tiko tiko!

Jännät on ajat, kun kisoihin on enää vajaa kolme viikkoa. Kunto alkaa löytyä pikkuhiljaa, vaikka alakropan osalta painetaan hommia ihan vimoseen asti. Etureidet ovat ilokseni vilautelleet jo ihan oikeeta edistymistä, ja viime viikon sunnuntaina tankkaus meni erittäin toivotulla tavalla eli ihan nappiin. Täällä ei mässäilty sokeriherkuilla, ei jäätelöä, pullaa, karkkia tms. Riisikakkuja, riisiä, ananasta, pilttiä, vähän fitnessmuroja ja puuroa. Namskis sano Marsa ja kyllä paino humahti! Ensin ylös, ja sitten alas, onneksi :D

Yläpelti alkaa olla pikkuhiljaa kuivatusta vaille valmis. Painossakin päästiin loppuviikosta uudelle kymmenluvulle, eli alle 60kg. Tää dietti on ollut tosi opettavainen matka jo tähänkin asti. Tapoja päästä kuntoon on yhtä monta kun kisaajia ja valmentajiakin, ja itselleni näköjään tällä kertaa näyttäisi toimivan oikein hyvin myös tämmönen enempi aeroa sisältävä rupeama. Tosin, se oli pakollistakin, koska rasvapirulainen oli asettunut oikeen taloksi mun alakroppaan, ja voi veljet se on ollut tiukassa. Häätötoimenpiteinä on toiminut ylämäkikävely juoksumatolla ja kuluttavat punttireenit, eli lähinnä ihan tapposupersarjoja lyhyillä palautuksilla.

Viikko sitten

Hauskaa huomata miten paljon henkistä kasvua tämä diettiaika allekirjoittaneelle on aiheuttanut. Suhtautuminen ruokaan ja erityisesti herkutteluun on muuttunut aika paljon. Jälleen. Jo eka dietti teki sen, että herkkuhimoa osasi kontrolloida paremmin. Nyt huomaan, että en ole järin katsellut suklaakakkujen kuvia, ja suupielet kuolassa miettinyt että mitä kaikkea sokerista sitä tunkisi yhtää aika suuhunsa heti kisan jälkeen. Lähinnä mun tekee vain mieli syödä enemmän oikeaa ruokaa. Siis määrällisesti enemmän, vaikken liiemmin ole näläntunteesta kärsinytkään. Tänään just mietin mitä haluun ekana kisan jälkeen tehdä; haluun vaan mennä selälleen makaamaan, laittaa silmät kiinni ja miettiä että v**tu mä tein sen! Ehkä siihen joku naminami täytetty sämpylä ja kylmä pepsimax kylkeen niin avot! Vedin sellaset herkkuähkyt viimeksi kisan jälkeen, että voin oikeesti pahoin. Ja lupasin että ei ikinä enää. Mä muistan sen olon kuin eilisen päivän, ja se oli ehkä pahempi kuin mun pahin hukkavuosien krapula ikinä. Ei ollu suolitukos kaukana siitä hommasta, joten ilmasen vinkin annan kaikille uusille kisaajille; turha hamstrata kahta kiloa suklaata (joo, mulla oli jotain tän verran erilaisia), pullaa ym. juttuja; tulee masu kipeeksi, ja ensin luulin että kuolen, ja sitten jo melkein toivoin että kuolen :D Eikä oo vitsi. Oli meinaan aika tuskaa.

Tätä näin, mutta riisillä.

Mun offista voisin voisin sanoa vaan että napakympsi. Ei ehkä kaikkien mielestä, mutta itse oon tyytyväinen. Oon saanut treenata terveenä (yhtä pikkuflunssaa ja yhden päivän oksennustautia lukuunottamatta) yli vuoden päivät. Oon keskittänyt tekemiseni aika tarkkaan 2013 keväästä tähän syksyyn. Palattuani kisan jälkeen heti maanantaina normi ruokailujen ja kevyen reenin pariin, en oo sen koomin ruokakuvioitani sotkenut. Herkuttelut säästelin tarkoituksella kerran viikossa toteutettavaksi tai jopa harvemminkin alkuun (ja vielä mahdollisesti reenin päälle), koska tunnen itseni sen verran hyvin, että sukka lähtee imusarjaan turhankin herkästi.

Aamupuuroa en kyllä vaihda. Ja se otti sen kaksi kuukautta että pääsin jyvälle psylliumin käytöstä. Harjoitus tekee metsurin!

Kunto on siis mennyt nyt parin viikon aikana ihan hurjana eteenpäin, ja salillakin oon saanut palautetta että muija sulaa ihan silmissä! Tiesinkin, että ne suurimmat "ihmeet" tapahtuu juurikin tässä viimesten viikkojen aikana, ainakin jos viime diettiin on uskominen. En vaan voi käsittää miten paljon lisäboostia siitä saa kun näkee itsekin sen muutoksen. En oo edelleenkään sokeutunut omalle kunnolleni, ja vaikka edistyksen huomaankin ja siitä iloitsen, niin löysäilemään ei ruveta vaan pää on kylmä ku jääkausi ja homma viedään loppuun 110 lasissa.

Viikonloppuna olikin sitten sellanen näky ettei pitkään aikaan! Oli puhtaat hiukset, meikkiäkin oikeen kunnolla ja pyhävaatteet päällä, koska oli poikaystävän synttärit. Olihan mukavaa kun paikalle oli kokoontunut paljon väkeä, oli tosi kiva näin kesän päätteeksi. Itsehän lähdin nukkumaan kotiin kun muut suuntasi tanssiravintolaan. Piti nukkua kunnolla, että jaksoi levätä koko eilisen päivän. Ja sitähän mä teinkin, löhösin, kävin vähän palauttavalla kävelyllä ja löhösin. Ja söin.

Oli pakko ikuistaa näinkin harvinainen näky. Ja vielä huulipunaa! Huh.
Kaksi viikkoa töitä, 11 aamuaeroa, 10 kovaa punttia. Siinäpä tän hetken kovin kolmikko, jonka jälkeen on kisaviikko ja ansaitut lomapäivät. Ei muutaku kypärä kylmänä tuulitunneliin. Ps. Syksy on hiukka jees!! :)

perjantai 8. elokuuta 2014

Lyhyesti ja ytimekkäästi treenifilosofiasta ja diettikuulumiset

Tästä pyydettiin postausta, ja paljastankin salimaailman suurimman salaisuuden nyt teille kaikille. Eli mun treenifilosofian. Oon joskus sivuuttanut aihetta jossakin vanhassa postauksessa liittyen olkapäätreeniin, ja sen voi lukea tästä. Hahah samassa postauksessa myös kurkistus erääseen viimekesäiseen vituikssyöntipäivään :D

Tässä yks mun perus mentaliteetti. Sä kysyt miks, mä kysyn miks ei?

Tämä nyt ei varmaan kenellekään tullut mitenkään yllätyksenä mutta tosta postauksesta mun tyyli ei kovinkaan oo muuttunut. Ainoa mitä oon oppinut tässä vuoden aikana, on hienoinen "huijaaminen" tietyissä liikkeissä. Ja tarkotan nyt sitä surullisen kuuluisan liike-energian mukaan ottamista; siis hieman ronskimpaa tekniikkaa harvoissa ja valituissa liikkeissä. Kysykää keltä vaan niin mua ette nää salilla tekemässä ylätaljaa lähes vaakatasossa, tai hauiskääntöä niin että kyynärpään kulma on vakio. Liike-energialla viimeisten toistojen alkuunsaaminen kannattaa ottaa mukaan sitten, kun osataan oikeasti tehdä ensin työ treenattavalla lihaksella. Mulle huijaaminen ja pieni heijaaminen oli jopa vaikeaa, koska oon aina tehnyt kaikki liikkeet vähän överipuhtaasti ja ihan tikkusuorana. Mut ei siitäkään näköjään mitään haittaa oo ollut, koska tulokset puhukoon puolestaan, on sitä pattia silläkin tavalla kertynyt ihan kiva määrä. Ja oon aikamoinen tekniikkapoliisi ja -natsi, te ketä oon joskus salilla jelpannu ni tietää että tissit eteen (aktivoi selkä) ja sitten vasta tehdään. Olkapäät alas, kyynärpäät kiinni kylkiin, ei noin ku näin, kyl te tiiätte :D Mut se on mun tyyli, ja pidän siitä kiinni. Eipähä ainakaa paikat hajoo (toivottavasti) ja tulee tehtyä hommat sillä millä pitääkin, lihaksella. Vannon edelleen perustreenin, pitkäjänteisyyden ja treeniä tukevan ruokavalion nimeen. Olen ekoista kisoista asti treenaillut yksikseni ja suunnitellut oman ruokavalioni, näyttäisi toimivan. 

Offilla teen lähinnä pelkkiä suoria sarjoja. Oon treenannut nyt reilu vuoden päivät viisijakoisella ohjelmalla. Treenikevennykset pidin ekoista kisoista lähtien säännöllisesti joka viides viikko, ja taitaa olla yhden käden sormilla laskettavissa ne viikot kun olisi jäänyt joku reeni välistä. Mulla siinsi jo ekojen kisojen jälkeen tavoitteena tämän syksyn sm karsinnat, ja nyt ei kyllä v**uta yhtään että tusasin viime kesänkin hellepäivät painojen parissa, ja 90% ajasta söin tavoitteideni mukaisesti. Mulle vaan sopii se, että suupalat menee aina puntarin kautta, ja ei se huonoa oo tehnyt. Ei kropalle, eikä kehitykselle. Talvella lähti herkuttelu sitten vähän lapasesta, ja ylimääräistä kertyi kevään aikana omaan makuun pikkusen liikaa. Onneksi oli dietti alkamassa, olisin muutoin ryhtynyt siistimään kuntoa ihan muuten vaan. Rasvat oli sen 20%, eli ei tosissaankaan paljoa, mutta mulla kun se suurin osa kertyy alakroppaan niin ulkomuoto oli jokseenkin veikeä, vaikkei se hyllyvä ollutkaan. En onneksi onnistunut keräämään itselleni 20 ylimääräistä painokiloa, ja lihastakin on tarttunut matkan varrella mukaan ihan mukavasti, kun painan tällä hetkellä n.10kg enemmän kuin ekoissa kisoissa, ja nyt kisoihin enää viisi ja puoli viikkoa aikaa. Veikkaan, että tästä ei ihan kymppiä enää irtoo, muuten saattas tulla aika kiirus :D Niin, ja aerobista en tarkoituksella vääntänyt offilla, mutta koko kesä tuli kuljettua fillarilla töihin, eli n. 10km päivässä. Satunnaisia kävelylenkkejä ja kerran taisin käydä portaita loikkimassa.

Onhan tässä sulamista tapahtunut 
Jännä nähdä mitä tästä tulee!

Dietti nyt rullaa tässä omalla painollaan, ja kun on kyselty että onko rankkaa niin onhan tämä. Päivät ei tosissaankaan oo mitään selviytymistaistelua tai sumussa kulkemista, eli kävelevää zombia musta ei saa tekemälläkään, mutta selväähän se on, että askel alkaa jo painaa. Töissä oon jaksanut hämästyksekseni yllättävän hyvin! Nyt treenejä tulee vedeltyä 6x45min aerobista aamuisin, ja 5 punttia. Eli jäljellä on enää yksi kokonainen lepopäivä, ja se on sunnuntai. Tällä viikolla oon nukkunut niin sikeästi, että esimerkiksi tiistaina ekat 5min ylämäkikävelystä meni siihen kun keskityin vaan pysymään matolla kaatumatta. Jalat meni ihan mihin sattuu ja huojuin vaan, näytti varmaan siltä ku olisin tullu kuppilasta suoraan aamujumpalle. Lähtihän se siitä sitten sujumaan eikä tarvinu sitä hätäseis-kaapelia kytkeä paidan helmaan katastrofin varalle.

Lounasta
Maltillista tankkausta

Hyvillä mielin kohti kisoja mennään koko ajan, fokus tiukasti syyskuussa eikä tässä viimeisten viikkojen aikana energiaa oikeen muuhun jaksaisi tuhlatakaan. Tää on nyt sitä tärkeintä keskittymisen aikaa, kun jätän muun hosumisen muille ja vkloppuisin rentoudun mielelläni kotona vaan. Tietysti ystäviä tulee tavattua mutta mitään ihmeempiä reissailuja ei jaksa enää valitettavasti harrastaa. Treenit kulkee ihan mukavasti eikä tässä vaiheessa ole tarkoituskaan enää enkkoja paukutella, ainakaan mulla. Pyrin pitämään kiinni tämän hetkisistä voimatasoista ja pitämään salitreenit mahdollisimman kuluttavina, eli syke korkealla mennään. Salilla välttelen katsekontakteja napit tiukasti korvilla, ja varmaan näytänkin siltä että mulla on kaktus perseessä. Saattaa se välillä ollakin, mutta en tarkoituksella yritä näyttää norsun peräpäältä. Mun on PAKKO keskittyä kaikkeen nyt täysillä mitä teen ja tehdä se TEHOKKAASTI, ja siksi toivonkin treenirauhaa :) PEACE!


Kiitos Fitness First!!
Käytii Netan kans vähä kattelee 

Kyl mä hymyilenkii :) Sanni <3
Mini-marsa
Huomenna onkin vuorossa treeniä (kuinkas muutenkaan) ja bikineiden kakkossovitus! Jännä nähdä itsensä biksut päällä, on meinaa tarakka ja koko akka menny sen verta kasaan :D Biksuistahan vastaa T Fit Design eli hienoa jälkeä on luvassa!!!

Aurinkoa viikonloppuun! Viisi viikkoa lavalle!